Haberler

Basın ve Halkla İlişkiler Müdürlüğü

27-07-2023

Biz geleceği şekillendiriyoruz

Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Elif Çelebi Öncü, Radyo K.İ.’ de Eğitim Fakültesini anlattı.

 

Hafta içi her sabah canlı olarak yayınlanan Güne Bakış programına konuk olan Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Elif Çelebi Öncü, Eğitim Fakültesi hakkında sorularımızı cevapladı.

 

Öncelikle bize fakültenizden biraz bahsedebilir misiniz? Kaç bölüm var? Öğrenci sayımız nedir? İkinci öğretim programlarımız var mı? Yerleştirme sınavında yüzdelik dilimi nedir?

 

Fakültemiz 2000 yılında kuruldu ve o zamandan bu zamana da tabi hızlı şekilde farklı farklı lisans programlarını bünyesine katarak büyümeye devam eden bir fakülte. Baktığımız zaman aslında temelde 4 tane bölümümüz ama 8 tane lisans programımız var. Bazı bölümlerimiz de ikişer tane Ana Bilim Dalı şeklinde olmak üzere. Bunların isimlerini sıralayacak olursam; okul öncesi öğretmenliği, sınıf öğretmenliği, ilköğretim düzeyinde matematik öğretmenliği, fen bilgisi öğretmenliği, Türkçe öğretmenliği, yabancı diller ile ilgili İngilizce öğretmenliği ve bir tane de eğitim bilimleri çatısı altında psikolojik danışmanlık ve rehberlik bölümümüz var. 8 tane lisans programıyla biz eğitimimize devam ediyoruz. Tabii lisansüstü programlarımız da mevcut. Yüzdelik dilimleri soracak olursanız tabi bizim fakülte çok karma bir fakülte, yani hem sayısaldan da alan bölümlerimiz var eşit ağırlıktan da alan var dil puanıyla da alan var. Sayısalda biraz daha tabii 85.000 ya da 87.000 civarında, matematik öğretmenliğine bakacak olursak o bantta aldığını görebiliyoruz. Ama sözelde mesela okul öncesi eğitimi bölümünde 21 binlik yüzdelik dilimle alıyoruz. Dil puanında daha da tabii 15 binlik dil puanıyla alabilme şansımız olabiliyor. Dediğim gibi farklı farklı alanlara göre değişebiliyor. Lisans düzeyinde öğrenim gören öğrenci sayımız ortalama 1500-1600 civarında. Bunların kız ve erkek dağılımına baktığımızda eğitim fakültelerinde genelde bir kız ağırlığının olduğunu da söylememiz mümkün.

 

Hocam Eğitim Fakültesini tercih edecek öğrencilerimiz için fakültemizi biraz da fiziki yapısıyla konuşalım. Eğitim Fakültesi nerededir? Kampüs olanakları nasıldır? Derslikler, kütüphane ders çalışma ve dinlenme alanları nasıldır?

 

Aslında fiziksel yapımız da gayet güzel. Kampüsün içindeyiz bir defa, Umuttepe kampüsünün içerisinde yer alıyoruz. Bu anlamda tabii biraz avantajlı da bir durumdayız. Çünkü bazı Eğitim Fakülteleri Türkiye’nin çeşitli yerlerinde farklı kampüslerde merkez kampüs değil de diğer ilçelere bağlı yerlerde de bulunabiliyorlar. Bu anlamda bizim bir avantajımız var merkez kampüste olmak açısından. Fiziksel yapımıza da baktığımız zaman 24 tane dersliğimiz var, 5 tane laboratuvarımız var aslında. Bunların 2 tanesi bilgisayar laboratuvarı, o bilgisayar laboratuvarlarından bir tanesinde üçüncü bir laboratuvarımız daha var, çoklu ortam dersliği olarak geçiyor. Yine teknolojiyle donatılmış farklı bir sınıfımız daha var. Konferans salonumuz var, kütüphanemiz var öğrencilerimizin çalışma olanağını bulabildikleri yer. Müzik dersliğimiz var müzik eğitimi alanında ya da müzikle ilgili öğrencilerimizin aldıkları derslerde yararlanabilecekleri. Lisansüstü dersliklerimiz de var tabii ki daha küçük ve onar on beşer öğrencimizin orada ya da işte küçük gruplara bölünüp de çalışmalar yapabildiği. Bu anlamda iyi bir altyapımız var ve bir de fen bilgisi laboratuvarımız var. 3 tane de fizik, kimya ve biyoloji olmak üzere 3 farklı alana yönelik de fen laboratuvarlarımızda mevcut ve öğrencilerimizi buralarda en iyi şekilde öğrencilerimizi yetişmeye özen gösteriyoruz.

 

Laboratuvar, uygulama alanları ya da benzeri imkânlar hakkında bilgi verebilir misiniz?

 

Dediğim gibi zaten aslında şu anda bile ben yeni döneme fakülteyi hazırlamak açısından çalışmalarımı devam ettiriyorum. Fen bilgisi laboratuvarında mesela mümkün olduğunca daha güncel tutmak amacımız. Tabii bazı malzemeler bozulabilen, işte kırılabilen ya da tarihi geçebilen malzemeler, bunların zaman zaman güncellenmesi söz konusu olabiliyor. Yine haziranın başı gibi açtığımız, teknolojiyle donatılmış bir sınıfımız vardı. Sınıflarımızın birçoğunda teknolojik altyapı var ama 3 tane ayrı sınıfımızda da etkileşim tahtası dediğimiz olanakları kullanabiliyoruz. Bilgisayar laboratuvarlarımızın yine çok güncel olması gerekiyor. Çünkü bütün bölümlerimiz de hani okul öncesinden tutun da rehberlik psikolojik danışmanlık bölümüne kadar bütün hepsinde mutlaka bir temel bilgisayar dersi oluyor ve bu nedenle de bilgisayar altyapısının ve bilgisayar laboratuvarlarının da son derece güncel olması yeni olması ve programların da tabii o oranda güncellenmiş olması gerekiyor. Bunların tabii mümkün olduğunca belirli periyodlarla güncellenmesi, düzenlenmesi söz konusu. Biz elimizden geldiğince bu çalışmalarla öğrencilerimizin en iyi şekilde yetişmeleri noktasında çalışmalarımızı sürdürmeye gayret ediyoruz.

 

Eğitim olanaklarından devam edelim, fakültenizin yurt dışı eğitim olanakları nelerdir? Öğrencilerimiz için kurulan yurtdışı iş birlikleri hakkında bilgi verebilir misiniz?

 

Aslında birçok fakültenin olduğu gibi bizim de Erasmus anlaşmalarımız var. Farklı farklı bölümlerimizden tabii. Belçika’ya anlaşmamız oluyor, İspanya’yla var, Almanya’yla var, Polonya ile var, Portekiz ile var. Farklı ülkelerdeki üniversitelerle anlaşmalarımız dâhilinde gidip çalışmalarını sürdürebiliyorlar. Tabi burada eşdeğerliğe bakmamız gerekiyor ama onun dışında hocalarımızın yapmış olduğu AB projeleri söz konusu. Özellikle son yapılan AB projesi, öğrencilerimizin robotik kodlama ve işte onu eğitimde kullanmayla ilgili kısmına yönelik. Buna ortak olan ülkeler; İtalya, Portekiz, Litvanya, Almanya, Letonya ortak. 34 tane böyle ortaklı bir proje, yeni bir tane daha var bu arada. Bu kapsamda da oralardaki hocaların yapmış olduğu çalışmaları öğrencilerimize aktarmak, öğrencilerimizin ya da bizlerin yaptığı çalışmaların oralarda farklı şekilde ses bulmasını sağlamak açısından da projelerde son derece öğrencimizi geliştirmek ve uluslararası işbirlikleri konusunda onlara desteklemek açısından yararlı diyebilirim.

 

Eğitim Fakültesi yan dal/çift anadal imkânı sağlıyor mu? Bu konuda bilgi verebilir misiniz?

 

Evet, bölümlerimizin içerisinde temel eğitim bölümünden bahsetmiştim. Temel eğitim bölümünde sınıf öğretmenliği programının çapları yani çift anadal programları mevcut. Yine aynı şekilde fen bilgisi ve matematik öğretmenliği bölümümüzün de kendi içinde yaptıkları çap anlaşması çap düzenlemesi var. Onun dışında tabii farklı yerlerden yandal için şu anda herhangi bir çalışmamız mevcut değil. Öğrencilerimizin uygulamadaki verimliliklerini gördüğüm zaman tabii çok daha fazla yaygın şekilde diğer alanlarla da yapmayı planlıyoruz.

 

Fakültenin burs olanakları nelerdir? Öğrencilerine ne tür imkânlar sağlıyor?

 

Burslarımızda aslında üniversitemizin vermiş olduğu rektörlüğümüzün açmış olduğu çalışma karşılığı burslar ve yemek bursları var ama onun dışında tabii bizlerin yine kendi kişisel çabalarımızla ya da çevremizdeki birtakım hayırseverlerin katkılarıyla, başarılı ya da durumu müsait olmayan öğrencilerimize sağlamış olduğumuz burs imkânları da var. Bir de farklı firmaların, büyük firmaların zaman zaman açmış oldukları burslar var ya da Türk Eğitim Vakfı’nın çeşitli vakıfların açmış olduğu burslar var. Bu şekilde aslında gelen öğrencilerimizin mümkün olduğunca iyi şekilde eğitimlerine devam edebilecekleri maddi altyapıyı sağlamaya, olanak sunmaya çalışıyoruz.

 

Peki, Eğitim Fakültesinden mezun olan bir öğrenci yurt dışında da diplomasını kullanabilir mi? Denklik süreçleri hakkında bilgilendirebilir misiniz?

 

Tabii ki, bizim ECTS dediğimiz yani AKTS üzerinden gittiğimiz için Uluslararası kredi transfer etiketimiz var. Bütün üniversitemizde mevcut zaten bu diploma eki. Öğrencilerimiz elbette farklı ülkelerdeki imkânları kullanabiliyor ki var öyle çeşitli yerlere giden, mezun olup da sonrasında burada öğretmenliği bırakıp yurt dışında öğretmenliğe geçen, oralarda kullanabiliyorlar. Tabii transkriptlerin tekrardan buradan onaylanması gerekiyor. Yani İngilizceye çevrilmesi belki söz konusu olabiliyor. Ama çok rahatlıkla yurt dışında çeşitli ülkelerde görev alabiliyorlar. Milli Eğitim Bakanlığı’nın çeşitli ülkelerde olan eğitim ataşelikleri ya da eğitim müşavirlikleri var. O doğrultuda da bütün eğitim fakültesi mezunları da çeşitli bu eğitim ataşeliklerine bağlı olduğu yerlerde öğretmenlik yapabilme şansına sahipler. O anlamda bir avantajları olabiliyor

 

Fakülteden mezun olan bir öğrenci için iş olanakları hakkında bilgi verebilir misiniz? Mezunlarımız hangi alanlarda çalışabiliyor?

 

Tabii ki eğitim fakültesi öğretmen yetiştiriyor. Öncelikle öğretmen ama öğretmenliğin dışında ne yapıyor? Hepsi tabii öğretmenliği tercih etmeyebilir. Aslında çocuğun olduğu ve eğitimin olduğu her alanda görev alabilme şansına sahip. Orada da işte şunu söyleyebiliriz mesela anaokulu öğretmenliği ya da okul öncesi öğretmenliği kısmı anaokulu açabilme şansına da sahip, sonuçta diploması o şekilde de işe yarayabiliyor. Girişimci olarak ya da rehberlik psikolojik danışmanlık dediğimiz PDR bölümümüzdeki öğrencilerimiz mezun oldukları zaman danışmanlık ofisleri danışmanlık merkezleri açabiliyorlar. Yine işte çeşitli dershaneler kurslar açabiliyorlar mezunlarımız. Bu fende olsun, matematik öğretmenliği mezunu olsun ya da İngilizce öğretmenliği mezunu olsun. Tabii özel ders de verebiliyorlar, son yıllarda özel ders tabii farklı isimler alıyor. Koçluk diyorlar, mentorluk diyorlar ama aslında eğitimcilik sonuçta, eğitim ya da eğitim danışmanlığı olabilir. Öğretmenliği özele de taşıyarak yani sadece bireysel destek verme yönünde de çalışmalar yapanlar oluyor. Dediğim gibi eğitim kurumları, eğitimsel danışmanlık merkezleri, anaokulları, İlkokullar, liseler vesaire açabilme şanslarına tabii ki sahipler. Ama eğitimle ilgili yine eğitim olmasa bile işte çeşitli yayın evlerinde işte redaksiyon olsun inceleme olsun, çocukların özelliklerine uygunluk konusunda eğitimsel değerlendirme açısından da bakabilecekleri ya da ölçme değerlendirme merkezleri diyebileceğimiz yani sınav sorusu hazırlama sınav test kitapları hazırlama noktasında da görev alabilecekleri çeşitli zenginleştirici alanlarda mevcut.

 

Hocam sizce bir öğrenci neden Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fakültesini seçmeli?

 

Aslında neden Kocaeli Üniversitesini seçmeli diye önce bir sorabiliriz. Dün elime geçen bir sıralama listesi vardı, Üniversite Araştırma Laboratuvarı tarafından yapılmış. Burada Kocaeli, öğrenciler tarafından tercih edilebilir İller sıralamasında 22. sıradaydı. Şimdi tabii orada zaten ilin bir tercih durumu var ama üstüne üstlük eğitim fakültemizin de tercih durumu var çünkü başta da belirttik ki kampüsün içinde. Konumu anlamında yanımızda hemen aşağıda bir amfimiz var açık alanda, öğrenciler zaman zaman oralarda da açık alanda drama etkinlikleri gibi tiyatro etkinliklerini gibi gerçekleştirebiliyor ya da şenlikler yapılabiliyor. Onun dışında tabi hemen yine kampüsün yanında bir Kent Ormanı var, doğa temelli eğitim uygulamalarını orada yapabilme şansımız çok rahatlıkla mümkün olabiliyor. Bu anlamda tabii zengin bir çevre var ve Kocaeli’nin zaten kendi zenginliği de söz konusu olduğu için elbette burayı tercih etmeleri çok yararlı. Bir de tabii zengin bir kadro var. Hocalarımızın her biri çok çok değerli, alanına çok sahip çıkan ve çok seven, çok severek işini yapan nitelikli hocalarımız var. Bu anlamda da çok iyi şekilde yetiştirildiklerini ve KPSS sonuçlarında bile çok iyi şekilde puanlar alarak atanabildiklerini de görüyoruz. Yani son derece verimli sonuçlar alabildiklerini görüyoruz öğrencilerimizin.

 

Son olarak Eğitim Fakültesi’nin dekanı olarak tercih aşamasında olan aday arkadaşlarımıza tavsiyeleriniz nelerdir?

 

Öğretmenlik mesleğini severek gelmelerini öncelikle öneriyorum.  Öğrencilerimizin zaten büyük bir çoğunluğu bu işi severek isteyerek gelen, çocuğu seven, sınıfa girdiği zaman o enerjiyi yüksek şekilde karşısına verebilecek potansiyele sahip olan öğrenciler olmak durumundalar. Bu iş sevilmeden yapılacak bir meslek değil ve şunun sorumluluğunu bilerek gelmek durumundalar; ben geleceği şekillendiriyorum, geleceğe yatırım yapıyorum ve geleceği oluşturan toplumun temelini ben atıyorum. Malumunuz bugün artık bunu kabul ediyoruz, birçok meslek grubunu yetiştiren kişi öğretmen. Bu öğretmenlik bilincine sahip şekilde gelmeleri gerekiyor. Biz hepimiz aslında hocalar olarak baktığınız zaman çok iyi terzileriz, çok iyi biçeriz keseriz. O kalıbı çok iyi oturturuz öğrencinin üzerine. İyi öğretmen yetiştirmeye odaklıyızdır. Yeter ki öğretmen olarak gelen öğrencinin kumaşı da iyi olsun, iyi bir kumaşta çok daha güzel, çok daha şahane ürünler ortaya çıkar malum. Ondan dolayı; bu işi severek yapabilecek, insan ilişkileri güçlü, çocuğu seven, eğitimi seven, insanlarla çok iyi iletişim kurabilen, kendini çok iyi ifade edebilen ve rol model olabilecek kişilerin aslında bu alanı tercih edip gelmelerini istiyoruz ve biz de kapılarımız açık şekilde onları kucaklamak için bekliyoruz.

 

Röportajın tamamını www.radyoki.net üzerinden dinleyebilirsiniz.

 

Muhabir: Mehmet Karakuş,  Kameraman: Ali Oğuz

İLETİŞİM/ADRES

+90 (262) 303 10 43

+90 (262) 303 10 43

kouhalk@gmail.com, halk@kocaeli.edu.tr

Kocaeli Üniversitesi Umuttepe Yerleşkesi

Baki Komsuoğlu Kültür ve Kongre Merkezi

41001, İzmit/KOCAELi