Kocaeli Üniversitesi
basın ve halkla ilişkiler
iletişim
bilgi edinme birimi
fotoğraf
grafik/tasarım
halkla ilişkiler ve tanıtım
E-GAZETE
Haber Merkezi
Eğitim Alışkanlığı Aileden Başlar
Güne Bakış'ta "Dünya Kitap Haftası'' hakkında konuşuldu. Çağdaş Dandan ve Kübra Akçelik'in sunduğu Güne Bakış programına Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Hülya Çevirme konuk oldu.

Konuşmasına Dünya Kitap Haftası ile ilgili bilgi vererek başlayan Yrd. Doç. Dr. Hülya Çevirme, "Dünya Kitap Haftasının İspanya'nın Katalonya bölgesinde ortaya çıktığını belirterek, "23 Nisan'da Katalonya bölgesinde Dünya Kitap Haftası kapsamında güzel etkinlikler oluyor. Bir kitap alana bir gül hediye ediliyor. Hafta boyunca bu etkinlikler sürüyor. Sokaklarda çeşitli eğlenceler düzenleniyor. Dünya Kitap Haftası 1995 yılından itibaren dünyada ve 2001 yılından itibaren ülkemizde kutlanıyor" dedi.

Yrd. Doç. Dr. Hülya Çevirme, Türkiye'deki okuma oranlarına değinerek, "Türkiye'de düzenli kitap okuma oranı binde bir. Çok kitap okuyanların yılda 21'in üzerinde kitap okuduğu, orta düzey kitap okuyanların yılda 6 ve 20 arası kitap okuduğu, az kitap okuyanların ise 1 ile 5 arası kitap okuduğu belirtiliyor. Ve kitap alışkanlığının olmama düzeyi ise yüzde 60 civarı. TÜİK'in 2014'te yaptığı bir araştırmaya göre elektronik kitap sayısında yüzde 21'lik bir artış söz konusu. Bu oranları dünya ülkeleriyle kıyaslayacak olursak gelişmiş ülkelerin yanına yaklaşamayacak rakamlar fakat gelişmekte olan ülkelerle boy ölçüşebilir" dedi.

Yrd. Doç. Dr. Çevirme, ülkemizde 25 yaş ve üstü kişilerin yüzde 17.2'sinin okuma yazma bilmediğini ve bu oranın çok üzücü olduğunu belirterek 25 yaş ve üstü kişilerin yüzde 71'inin ilkokul mezunu olduğunu belirtti. Bu bağlamda okuma oranlarının eğitim-öğretim düzeyiyle yakın bir ilişkisi olduğunu kaydeden Hülya Çevirme, okul öncesi eğitiminin okuma seviyesinde büyük bir katkısı olduğunu söyledi.

Hülya Çevirme, okuma oranlarının dışında, okurun okuduğunu anlama düzeyinin de oldukça düşük olduğunu belirterek, "Eğer böyle bir sorununuz varsa eğitim-öğretim sisteminizde büyük bir probleminiz vardır. Eğitimde yeniden yapılandırma sürecinin öğrenci merkezli olması eğitime büyük bir katkı sağladı. Ancak yapılan bir araştırmada öğretmelerin öğrencilerine öğrettiği kadarını öğrendiği belirtildi. Nitelikli olmayan bilgi öğrenci düzeyine indirilirse bilgi bütünlüğü bozulur" dedi.

Yrd. Doç. Dr. Hülya Çevirme, eğitim alışkanlığının aileden başladığını belirterek, "Okulların ve devletin yapması gereken şey kitap nasıl okunmalı sorusunu bilimsel yöntemiyle anlatan bir halk eğitimi vermek. Bu konuda biz eğitimcilere de iş düşüyor. Ve gereken maddi desteğinde sağlanması gerekir" dedi.

Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Hülya Çevirme, kitap tavsiye etmenin çok doğru olmadığını, herkesin algısının farklı olduğunu belirterek kitapların insanları her zaman her coğrafyaya götürdüğünü ve insanlara huzur verdiğini de sözlerine ekledi.

Haber: Mehmet BUDAK (Radyo K.İ.)
Fotoğraf: İsa GÜNER (Radyo K.İ.)