KOÜ GSF’nin Konuğu, Sahne Tasarımcısı ve Yönetmen Nurullah Tuncer Oldu
17 Mart 2021
Kocaeli Üniversitesi
basın ve halkla ilişkiler
iletişim
bilgi edinme birimi
fotoğraf
grafik/tasarım
halkla ilişkiler ve tanıtım
E-GAZETE
Haber Merkezi
Kocaeli Üniversitesi Dramatik Sanatlar Sanatta Yeterlik / Doktora Programı Öğrencileri, Güzel Sanatlar Fakültesi Prof. Dr. Süreyya Temel’in Alternatif Tiyatro Sahneleri ve Tasarım Uygulamaları dersi kapsamında Sahne Tasarımcısı ve Yönetmen Nurullah Tuncer’le bir araya geldi. Söyleşi niteliğindeki toplantıda Nurullah Tuncer tecrübelerini ve Türkiye’de tiyatro alanındaki yönetmenliğe bakış açısını paylaştı.

Mimar Sinan Güzel Sanatlar Fakültesi, Dekor Kostüm Bölümünde lisans ve yüksek lisansını tamamlayarak, aynı üniversitede Sahne ve Görüntü Sanatları Bölümünde 1985-2001 yılları arasında öğretim görevlisi olarak çalışan Tuncer, öğrencilerinin her birini bir değer olarak gördüğünü söyledi. 1986 yılından itibaren İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları’nda (İBBŞT) Sahne Tasarımcısı olarak görev alan ve çok iyi yönetmenlerle çalıştığını söyleyen Tuncer, İBBŞT’de Genel Sanat yönetmenliği yaptığı sırada İstanbul Mekan Tiyatro Festivalini organize ederek, 35-40 ülke ile İBBŞT’yi aynı paydada buluşturdu. Bu festival kapsamında Galata Köprüsü gibi İstanbul’un önemli mekanlarını tiyatro sahnesine dönüştürerek, tiyatroyu belli bir tiyatro izleyici kitlesinin ötesine taşımış, daha önce tiyatroya gitmemiş çok daha geniş bir kitleyle tiyatro sanatını buluşturdu.

Tasarımdan Rejiye evirilen süreçte yolculuğunun kolay olmadığını ifade eden Tuncer, “Bosna’da Dünyanın Ortasında Bir Yer ve Düdüklüde Kıymalı Bamya oyunu ile ilk yönetmenlik deneyimimi edindim. Bu oyunlar aynı zamanda Boşnakça’ya çevrilen ilk oyunlar arasındadır.” dedi. Hırvatistan, Sırbistan, Bulgaristan Arnavutluk’ta tasarımlar yapan Tuncer, “100’den fazla oyunun tasarımını yaptım. Tasarım yapmak, insana dair bir dünya kurmaktır. Tasarımcı, metni farklı bir bakış açısıyla okuyan, sezgileri ve öngörüleri ile oyunun nereye evirileceğini gören kişidir.” açıklamasında bulundu.

Yurt dışında oyuncu kökenli yönetmenin yok denecek kadar az olduğunu aktaran Tuncer, “Yönetmenlik, Türkiye’de özellikle kurum tiyatrolarında, usta çırak ilişkisi ile yürütülen bir gelenek olarak kabul görmektedir. Çok oyunda oynamış olmak yönetmenlik için bir kıstas teşkil etmez ama Türkiye’de oyuncu kökenli çok iyi yönetmenler bulunuyor” dedi. Türkiye’de son yıllara kadar yönetmenlik alanında eğitim verilmediğini, sözlerine ekleyen Tuncer, “Yönetmenlerin büyük bir çoğunluğu eğitim almadan yönetmenlik yapıyor. Yönetmenlik ya da Sahne Tasarımı sanatın farklı disiplinlerini, estetiği bilmeyi gerektiriyor. Yönetmen, sahnenin bütün parçalarını birleştiren ve koordine eden kişi olmalı” şeklinde konuştu. Söyleşi kapsamında katılımcıların sorularını yanıtlayan Tuncer, oyun yönetmeye ve tasarım yapmaya devam ettiğini belirterek sözlerini sonlandırdı.