Güne Bakış'ta ''Gölcük Vizyon 2023 'Barışçıl Bireyden Barışçıl Toplum Projesi'' hakkında konuşuldu. Helin Kaya ve İsa Güner'in sunduğu Güne Bakış programında bugün Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Öğretim Üyesi Doç. Dr. Soner Polat konuk oldu.

Soner Polat sözlerine Barışçıl Bireyden Barışçıl Toplum Projesi projesini tanıtarak başladı. Polat, ''Öğretmenlerle yaptığımız görüşmeler sırasında öğrencilerin kendileri arasındaki ilişkilerinde bir takım ayrımcılıkların olduğunu bizlere ilettiler. Bu ayrımcılıkların nedenlerine baktığımızda, cinsiyete bağlı ayrımcılıklar, kilo farkından kaynaklanan ayrımcılıklar, giyim kuşamdan kaynaklanan, ağız değişikliklerinden kaynaklanan farklılıklardır. Bu farklılıklar kimi zaman öğrenciler arasında ayrımcılığa neden oluyor. İşte biz de öğrenciler ders çalışırken, grup oluştururken ayrımcılığa neden olan bu konuları barışçıl bir şekilde şiddete, öfkeye dayalı olmadan nasıl çözeriz sorusunu sorduk ve buna yönelik bir cevap aradık. Bu bağlamda projemizin amacı, öğrencilerin öfke ve duygu yönetimi ile şiddet eğilimlerini azaltmak, empati yeteneklerini geliştirerek ayrımcılıkları ortadan kaldırmaktır. Böylece de barışı işselleştirerek barış yapıcı bireyler olarak yetiştirmeyi sağlamak bu projenin amacıdır'' ifadelerini kullandı.

Kocaeli Üniversitesi
basın ve halkla ilişkiler
iletişim
bilgi edinme birimi
fotoğraf
grafik/tasarım
halkla ilişkiler ve tanıtım
E-GAZETE
Haber Merkezi
"Toplumun Bir Arada Yaşayabilmesinin Yolunu İnsanlara Öğretmeliyiz"
Polat, konuşmasının devamında projenin geliştirilme aşamasından bahsetti. Soner Polat, ''Biz, projeye başlamadan önce öğretmenlerimizle görüştük. Öğrenciler arasında ne tür çatışmalar, ne tür konular ayrımcılığa neden oluyor? sorusuna cevap aradık. Yani gruptan uzaklaştıran bireylerin birbiriyle iletişimini zorlaştıran konular nedir? Biraz da biz bunu daha önceki teorik bilgilerimizle destekleyerek 12 haftalık bir içerik oluşturduk. Bunları kısaca saymak gerekirse öncelikle barış eğitimden sonra Türk ve Dünya kültüründe barışa katkıda bulunan kişilerden, mesela Mevlana'dan, Hacı Bektaş-ı Veli'den ve bunların görüşlerinden bahsedeceğiz. Hem kültürlerini tanımış olacaklar, hem de bunlardan feyiz alarak barışçıl bir birey olmalarını sağlayacağız. Bir taraftan empatiye yönelik becerilerimiz olacak. Farklılıkların öğrencilere doğal olduğunu, zenginlik olduğunu kavratmaya çalışacağız. 'Farklıyız ama hep birlikteyiz.' bilincini oluşturmaya çalışacağız'' dedi.


Soner Polat, önce sorun belirleme daha sonra çözüm bulma konusunda çalıştıklarını, sorunları gösterirken neler yapabileceğini, hangi yöntem ve teknikleri kullanarak daha iyi ilişkiler geliştirebileceğini anlattı. Polat, bunun sadece sınıfta kalmayacağını, aileye ve topluma da yansıyacağını düşündüğünü söyledi.
Yrd. Doç. Dr. Polat, projenin yapım aşamasına da değinerek bu aşamada Gölcük halkına nasıl katkıda bulunabileceklerini anlattı. Okul yöneticileriyle görüşüp oradaki öğrencilerin ne tür sorunlar yaşadıklarını, şiddet ve ayrım kaynaklarının neler olduğunu belirleyip, nasıl çözüleceği hakkında projelendirdiklerini ifade etti.

Soner Polat, Barışçıl Bireyden Barışçıl Toplum Projesi'nde faaliyet gösterecek kişileri nasıl seçtiklerini açıkladı. Polat, ''Fakülte ayağı olduğu gibi bir taraftan belediye ayağının olduğunu, bir taraftan da Gölcük İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü ile iş birliği içerisine girdik. Onlarla belirlediğimiz okulda belirlediğimiz bu projeyi yürütüyoruz. Farklılıkları belirten okul neresidir sorusuna yanıt aradık. Çünkü ne kadar çok farklılık varsa proje o kadar çok amacına hizmet edecektir'' dedi.

Asıl amacın Eğitim Fakültesindeki yaygınlaştırma değil bu projenin Gölcük'teki diğer okullarda yaygınlaştırılması olduğunu söyleyen Polat, projenin gerçekleştirilebilmesi için aldıkları desteklerden bahsetti. Polat, ''Projenin ekonomik kaynaklarının bir kısmını Gölcük Belediyesi, bir kısmını da üniversitemiz karşılıyor'' dedi.

Yrd. Doç. Dr. Polat, gelecekte de bu tür etkinliklerin devam edeceğini belirterek, ''Yaptığımız projelerin diğer çıktılarını gören diğer akademisyenler, benzer projeleri sunuyorlar, onlardan yararlanıyorlar. Biz de elimizden geldiğince arkadaşlarımıza bu projelerin katkılarından bahsediyoruz'' ifadelerini kullandı.

Soner Polat, projenin aşamasında ne gibi sorunlarla karşılaştığını, bu sorunları çözmek için nasıl yöntemler kullandığından söz etti. Polat, "Bu projeler masa üstünden baktığınızda çok güzel görünebiliyor ancak uygulama boyutuna nasıl geçilebileceği konusunda çeşitli sorunlarla karşılaşabiliyorsunuz. Daha sonra projenin uygulanması amacında bu işi yürütecek olanlar okullar olduğu için okullarla iş birliği yapmak zor. Okul yönetiminin öncelikle bu projeyi sahiplenmesi gerekiyor. Her bir öğretmenin bu projenin amaçları konusunda hem fikir olup yardım sağlaması gerekiyor" dedi.

Okullarda teorik bilginin daha çok verildiğine dikkat çeken Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Öğretim Üyesi Doç. Dr. Soner Polat, ''Okullarda bilgi çok veriliyor, eğitimler çok az veriliyor. İşte ben buraya dikkat çekmek istiyorum. İlkokul ya da ortaokul dediğimiz yer aslında toplumsal yaşama hazırlayan yerler olarak görülüyor ama daha çok akademik bilgi yükleniyor. Toplumun bütüncül bir şekilde yaşayabilmesini yolunu insanlara öğretmemiz gerekiyor. Bu proje aslında insanlara bunu da öğreten, buna da dikkat çeken bir proje. Sadece okulun başarısını değerlendirirken akademik bilgi, beceriye değil de biraz da tutma, davranışa yönelik de başarı aranması gerektiği konusunda dikkat çekmeye çalışıyoruz. Bu açıdan projenin önemli olduğunu düşünüyorum'' diyerek sözlerini sonlandırdı.

Haber: Cansel CERRAHOĞLU (Radyo K.İ.), Fotoğraf: Çağdaş DANDAN (Radyo K.İ.)