KOÜ Güzel Sanatlar Fakültesi öğretim üyesi, sanatçı Safiye Başar, 'Hakikati Ara-la-mak' adlı sergisinde arkeoloji biliminin teknik ve yöntemleriyle yakın geçmişin endüstriyel mirası, Yarımca Porselen kalıntılarına odaklanıyor. Alegorik yaklaşımlar içeren çalışmalarında Başar, Türkiye'de özelleştirme dalgasıyla birlikte gelen toplumsal, kültürel yıkım üzerine yeniden düşünmeyi öneriyor. Hakikatin önündeki perdeyi aralamaya çabalıyor.

Yarımca Porselen Cumhuriyet Dönemi kalkınma politikaları çerçevesinde planlanmış bir kamu iştirakidir. Dışa bağımlılığı azaltmak ve halkın günlük ihtiyaçlarını daha ucuza temin edebilmesini sağlamak amacıyla, Sümerbank çatısı altında 1968'de üretime başlamıştır. Yaklaşık iki bin çalışanıyla özelleştirildiği 1998 yılına kadar kesintisiz üretimini sürdürmüştür. Yarımca Porselen küçük bir işlik değil, kuruluşunda ülke ihtiyacının %70'ni karşılaması planlanan dev bir fabrikadır. Fabrikanın özelleştirilme süreçlerinin ardından makinaları sökülmüş ve atölyeleri yıkılmıştır.

Başar bu sergi kapsamında sunduğu 'Bir Kazı Güncesi' adlı çalışmasıyla bu yıkımın izlerini sürmektedir. Triptik video yerleştirmede fabrika kalıntılarındaki seramik panoyu ortaya çıkarma süreci, mekânın güncel durumundan edinilen görsel notlarla aktarılmaktadır. Sanatçınınarkeologlarınkurtarmakazılarıylailişkilendirdiğibuçalışma, özelleştirmesüreciylebirliktegelenyıkımınsadeceekonomik boyutlarıyla sınırlandırılamayacağına, bunun aynı zamanda kültürel bir yıkım olduğuna da işaret etmektedir. Özelleştirme sürecinden ve yıkımdan etkilenen, Yarımca Porselen Fabrikasının asıl lokomotifi olan özellikle kadın işçiler, sergideki müdahale edilmiş fotoğraflar serisinin ana konusunu oluşturmaktadır.


Sergi 3 Ekim'e kadar gezilebilir.

Kocaeli Üniversitesi
basın ve halkla ilişkiler
iletişim
bilgi edinme birimi
fotoğraf
grafik/tasarım
halkla ilişkiler ve tanıtım
E-GAZETE
Haber Merkezi
Hakikati Ara-la-mak: Bir Endüstri Arkeolojisi Sanat Severlerle Buluştu
30 Eylül 2019