Page 8 - 8. GÜN (30 Mart-5 Hisan)
P. 8
Özgül Öğrenme Bozukluğunda 3S Kuralı; “Sevgi, Saygı, Sabır”
(KOÜ-BHİ)
Özgül öğrenme bozukluğu, halk arasında az bilinmesine karşın en Okuma-Yazma Sorunu Göz Ardı Edilmemeli
basit tanımıyla herhangi bir zihinsel, duyusal, nörolojik, fiziksel ve Özgül öğrenme bozukluğunun kendi içinde türlere ayrıldığından
ruhsal engele bağlı olmaksızın kişinin okuma, yazma ve matematik bahseden Aydın Uysal, şöyle konuştu: “Disleksi, özgül öğrenme
alanlarının biri veya birkaçında yetersizlikler yaşamasıdır. Fakat bozukluğu türlerinden yalnızca biri olmakla birlikte bireyin zekâ ve
ne yazık ki özgül öğrenme bozukluğu yaşayan çocuklar, aileleri ve eğitim düzeyine kıyasla okuma başarısının geriliğini gösterir.”
öğretmenleri tarafından çoğu zaman fark edilememektedir.
“Diğer öğrenme bozukluğu türleri ise matematik alanında güçlük
KOÜ Özel Eğitim Bölümü Öğretim Üyesi ve Konuşma Terapisti yaşama anlamına gelen ‘Diskalkuli’ ve yazma bozukluğu anlamına
Dr. Öğr. Üyesi Ayşe Aydın Uysal, “Aileler ve eğitimciler çocukların gelen ‘Disgrafi’dir. Diskalkuli’nin, beklenilmeyecek düzeyde parmak
gelişimini dikkatle takip ederek erken tanı konulmasına yardım hesabı ile matematiksel işlem yapma, saati okumada zorluk, sağ-
etmelidirler.” ifadelerini kullanırken Özel Öğrenme Güçlüğü sol karıştırma gibi belirtileri mevcutken Disgrafi’nin, okunaksız
Eğitmeni ve Sınıf Öğretmeni Şule Nişancı ise “Bu işin çözümü ‘3S’ el yazısı, yazılarında harf, sözcük ve hece atlama, sözcüğü yanlış
kuralıyla; sevgi, saygı ve sabırla çocuğa destek olmaktır.” dedi. yazma gibi belirtileri mevcuttur.”
“Özgül Öğrenme Bozukluğu, Zekâ Geriliği Değildir” “Aileler ‘Neden?’ Demek Yerine Çocuklarına Destek Olmalı”
Özgül öğrenme bozukluğu ile ilgili bilgi veren Dr. Öğr. Üyesi Ayşe Ailelerin çocuklarına destek olması gerektiğini kaydeden Şule
Aydın Uysal, “Beyindeki yapısal ve işlevsel bozukluklar okuma, Nişancı ise, “Çocuk içine kapanıksa, göz teması kurmak istemiyorsa,
konuşma, yazma ya da matematik becerileri için gerekli bilişsel okulda arkadaşlarıyla grup olamıyorsa, okuma ve yazması geciktiyse
işlevlerin gelişmesinde gecikmeye neden olur. Bu da özgül öğrenme aile buna dikkat etmeli. Çocuk bunları yaşadıkça içine kapanır ve bu
bozukluğunu ortaya çıkarır. Kişinin, eğitsel becerilerinin yaşına yükü tek başına omuzlamış olur. Aileler sadece ‘neden?’ sorusuna
göre beklenenin altında olduğu bir bozukluk olarak tanımlanan bu odaklanıyor. Ancak “neden?” sorusunu sormak yerine bu durum
durum herhangi bir zekâ geriliği değildir.” ifadelerini kullandı. kabul edilmeli ve çocuklara destek olunmalı.” ifadelerini kullandı.
Aile, Çocuğa Güven Aşılarsa Başarı Kendiliğinden Gelir “Hastalığın Tedavisinde Ekip Olarak Çalışılmalı”
Özgül öğrenme güçlüğü çeken çocukların eğitiminin ailede Özgül öğrenme bozukluğunda erken tanının önemine vurgu yapan
başladığını kaydeden Şule Nişancı ise, “Eğer aile bu eğitimi Dr. Öğr. Üyesi Uysal, “Tedavi sürecinde başta çocuk psikiyatrları
destekliyor ve çocuğundaki farklılıkların farkındaysa eğitimde olmak üzere; psikologlar, çocuk nörologları, özel eğitimciler
ilerlememiz çok kolay oluyor. Ama aile bu durumu kabullenmiyorsa ile dil ve konuşma terapistlerinin yer aldığı bir ekip çalışmalı.
eğitmen ne yaparsa yapsın fayda etmiyor. Bu işin çözümü ‘3S’ Erken tanı sonucunda özgül öğrenme güçlüğü olan kişiler için
kuralıyla; sevgi, saygı ve sabırla çocuğa destek olmaktır. Aile çocuğa bireyselleştirilmiş eğitim ve psikoterapi programları oluşturulmalı.
gerekli güveni aşıladığında ve çocuğun sosyalleşmesi için onu Bu programların başarısı ise ailelerin de bu eğitimlere aktif destek
desteklediğinde eğitimdeki başarı kendiliğinden gelir.” diye konuştu. vermesiyle mümkün olabilir” dedi.
16
8. GÜN